סכך מכפות תמרים עלול לייבא לגינה חרק מזיק

    אתר אופק ישראל | צילום: עמי הוברמן, השירותים להגנת הצומח, משרד החקלאות 3 Comment on סכך מכפות תמרים עלול לייבא לגינה חרק מזיק
    16:50
    02.05.24
    פנחס בן זיו No Comments on במחאה נגד גיוס בני הישיבות: כביש גהה חסום לתנועה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    חרק אדמוני מדרום-מזרח אסיה הגיע לחופי הים התיכון, ותודות לעזרתם הבלתי מודעת של בני האדם הוא מתפשט וזורע הרס. יכול להיות שתפגשו אותו כשתכניסו לולב לסוכה.

    חדקונית הדקל האדומה, חיפושית מזיקה שזוהתה בישראל לראשונה לפני כ-15 שנה, מועברת בין סוגים שונים של דקלים, מאיימת על מטעי התמרים ומייצרת סיכון לבני אדם בדמות גזעי דקלים הקורסים לקרקע.

    בסוכות רבים נוהגים להשתמש בחלקי דקלים לבניית הסוכה ולקישוטה. העברת חלקי דקלים נגועים ממקום למקום תורמת להתפשטות חדקונית הדקל ועלולה להדביק עצים בריאים, בעיקר דקל קנרי.

    אם עדיין לא נתקלתם בה, כדאי שתכירו: מדובר בחיפושית בגודל של כ-3.5 ס"מ, בדרך-כלל חומה-אדמדמה, אך יכולה להיות מנומרת בשחור או שחורה לגמרי. החדקונית מטילה את ביציה בגוף העץ, מהן יבקעו כ-500 דרנים (זחלי חיפושיות) שיכרסמו את הגזע מבפנים ויגזלו ממנו, תרתי משמע, את נוזלי החיים שלו.

    על פי פרסומי שה"מ (שירותי הדרכה ומקצוע, משרד החקלאות), חדקונית הדקל התגלתה בפעם הראשונה בישראל ב-1999 במטעי תמרים בצפון ים המלח. המזיק טופל והתפשטותו רוסנה באמצעות מלכודות וחומרי הדברה כימיים.

    ב-2009 פרסם שה"מ עלון מידע על המזיק, ועל פיו התגלתה באותה שנה פגיעה של החיפושית בדקל קנרי בנהריה. מאז המזיק הולך ומתפשט בארץ, בעיקר מצפון לדרום, תודות לכושר התעופה של החיפושיות הבוגרות ובאמצעות העברת חלקי צמח או עצים שלמים נגועים ממקום למקום. המומחים מסכימים ביניהם שעד כה הרשויות לא הצליחו לבלום את תפוצת החדקונית ואת היקף הנזק שהיא יוצרת.

    שמעון ביטון, מנהל תחום הגנת הצומח בשה"מ, מסר שנפגעו בישראל 2,000 עד 3,000 דקלים קנריים. נוסף עליהם נפגעו כמה עשרות עצי תמר מצוי ופרטים בודדים של דקל הקוקוס. החיפושית הגיעה עד אזור תל-אביב, אך לא התבססה בגוש דן ואין שם עצים פגועים, אולם היא מצויה ברוב חלקי הארץ. בדרום היא תוקפת בישובי עוטף עזה ולכיוון ערד. בערבה ובערבה הדרומית אין נגיעות נכון להיום.



    3 תגובות

    מיין תגובות
    1. 3

      אם הגנת הצומח היו קמים מהכיסא ובמקום להפיל את האחריות על העיריות ומטפלים בחדקונית בנהריה היא לא הייתה מגיעה לבאר שבע אבל כנראה שהם מעדיפים להצטלם עם תפוז מוברח בנתבג בושה

      1. נכון להיום תחילת תשע"ז תל אביב אכולת דקלים מתים לרוב החיפושית מכלה מאות עצים. שימו לב הנזק החיצוני מופיע רק לאחר כ-6 חודשים מתחילת קינון החיפושית. כך שאם אתם רואים דקל שענפיו תחילים לאבד פרופורציות או נושרים או מופלים לצידיו ומתייבשים – סביר שכבר מאוחר מדיי… סיפור עצוב מאוד – עצים בני עשרות שנים, ובגובה עשרות מרים, מתים להם מול העיניים. חבל שהבעיה אינה מטופלת כראוי

    2. 2

      כיום המצב בתל אביב גרוע ביותר – מאות עצים כבר מתו או התחילו להיהרס